Kedves Látogatónk! Tájékoztatjuk, hogy a honlapon felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket (cookie) alkalmazunk, személyes adatait pedig az Adatkezelési Tájékoztató szerint kezeljük. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához és személyes adatainak az Adatkezelési Tájékoztató alapján történő kezeléséhez.

Termékek Menü

Bemutatkoznak a Scolar munkatársai – Papp Rita

Amikor az ember nagyon szeret valamit, akkor borzongva kutatja, hogy az a valami hogyan jött létre. Szomjazik a műhelytitkokra, és szeretne bepillantani a kulisszák mögé. Így van ez a könyvmolyokkal is. Kézbe veszik a könyvet, forgatják, ellenőrzik a friss nyomdaszagot. Vajon hogyan készült, és ki, mit dolgozott rajta?

Gyakran olvashatunk interjút szerzőkkel, esetleg még a könyvek illusztrátoraival is, ám egy kötet megjelenésén sokkal többen dolgoznak. Fordítók, szerkesztők, tördelők, korrektorok, borítótervezők, nyomdászok – az ő munkájuk nélkül nem lenne se könyv, se nyomdaszag. Interjúsorozatunkban a háttérben megbújó könyvkészítőket szeretnénk bemutatni olvasóinknak, most Papp Ritát, tervezőgrafikusunkat.

Mik a feladataid a Scolarnál? 

Tervezőgrafikus vagyok, 6 éve dolgozom a Scolar Kiadónak. Könyveket, borítókat, könyvsorozatokat tervezek és néha tördelek is. Úgy gondolom, hogy a tervezőgrafika egyik legszebb ága a borító- és könyvtervezés, és véleményem szerint egyben az egyik legnehezebb is.

A könyvsorozattervezés például nagyon komplex feladat, rengeteg mindenre kell figyelni, és előre gondolkodni, minden eshetőséget és szempontot figyelembe venni, ez elég nagy kihívás szerintem minden tervezőnek.


Nekem is van olyan munkám (könyvsorozat), amit több ponton módosítanék a jelenlegi tudásom alapján, ha újrakezdeném. Összességében rendkívül szerencsésnek érzem magam, hogy könyveket és borítókat tervezhetek.

Min dolgozol éppen?

A napokban megy nyomdába öt szuper Scolar Live kötet, gyakorlatilag egyszerre, líra és próza is vegyesen, éppen most vagyunk a finisben. Ezen kívül George Orwell 1984 című könyvének layoutját és borítóját tervezem, ami a csodálatos Lukács Laura új fordításában jelenik meg. És a következő, azaz már a harmadik „babakönyvvel” is próbálok haladni több-kevesebb sikerrel, amit Illés Andi szerkesztővel közösen gondozunk, és amiben az állatok kapják most a főszerepet. Egyszer kész lesz ez is. Illetve Temesi Ferenc következő könyvének borítóját is elkezdtem már tervezni. Úgyhogy elég sok projekten dolgozunk most egyszerre, de ez valójában mindig így működött, ha jobban belegondolok.

copyright: Kovács Gabriella Anna 

(photo copyright: Kovács Gabriella Anna)

Van-e emlékezetes projekted, amit nagyon szerettél a Scolarnál? Miért pont ez áll a szívedhez közel?

Természetesen van. Az első munkám egy Roald Dahl könyv volt, amit sosem felejtek el, azt hiszem. Ez egy képes albumhoz hasonlít leginkább, az író munkásságát foglalja össze (Roald Dahl csodálatos világa), amiben, ha jól emlékszem, megközelítőleg kilencvenféle betűtípus szerepelt, amiknek a nagy része nem volt magyar ékezetes verzióban, tehát nagyon hasonló fontokat (betűtípusokat) keresgéltem napokig... egy rémálom volt!

És ami a legkedvesebb számomra – és örökké hálás leszek Babiczky Tibornak érte, hogy meggyőzte a kiadóvezetőket – az a Scolar Live sorozat, aminek már körülbelül a 35. kötetét terveztem most. Nagyon szeretem ezt a sorozatot, és azt hiszem az olvasók is. A tervezésnél maximálisan szabad kezet kapok. Az esetek 90 százalékában egy tervet adok le, és nagyon ritka, hogy alapjaiban kelljen változtatnom rajta. Természetesen előfordult már, hogy nem tetszett a szerzőnek vagy a kiadónak, amit terveztem, de szerencsére nem ez a jellemző. Elég jó kritikákat is kapott az évek során a Live.

Milyen könyvek vannak épp az asztalodon, melletted?

Jens Müller: West–Berlin Grafik–Design

ArtHungry: TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a 21. században

Steven Heller-Lolita Talarico: Typography Sketchbooks

Serfőző Péter: Tipográfia

Temesi Ferenc: Híd

Tartalomhoz tartozó címkék: Blog hír